När verkligheten inte räcker till

Trots att du egentligen vet att du befinner dig hemma i ditt eget vardagsrum har du helt glömt bort det – eller kanske snarare förträngt det. Din hjärna och alla dina sinnen är nämligen helt upptagna med de fantastiska vyerna utanför ditt rymdskepps fönster. Ja, det handlar naturligtvis om virtual reality, eller virtuell verklighet på svenska, där du med hjälp av ett VR-headset förflyttar ditt medvetande till ett alternativt universum och enkelt reser genom tid och rum utan att lämna hemmets trygga hamn. Det upplevs av många som en spännande verklighetsflykt men fastän idén fortfarande känns modern och futuristisk är den faktiskt inte ny.

Själva begreppet virtual reality brukar tillskrivas fransmannen Antonin Artaud som i en bok från 1938 beskriver teater som ”la réalité virtuelle”, vilket på engelska översätts till virtual reality. Men konceptet är äldre än så. Redan i början av 1800-talet experimenterades det med så kallad stereoskop som, när man kikade i dem, förvandlade tvådimensionella bilder till 3D-vyer. På 1960-talet dök den första egentliga VR-maskinen upp – Sensorama – som visade 3D-film ackompanjerat med stereoljud, dofter och rörelse. Sensorama nådde begränsad framgång och det dröjde sedan till 1990-talet innan virtual reality blev modernt igen. Först på 2010-talet har tekniken kommit ifatt idén och virtual reality står inför sitt kommersiella genombrott.

Modern virtual reality

Grundstommen i modern virtual reality är de simulerade miljöer som kan skapas med dagens kraftfulla datorer. I grunden påminner det om tekniken som användes i stereoskopen i början av 1800-talet – man skapar illusionen av ett 3D-djup genom att exponera vartdera ögat med nästan likadana bilder. Där stannar dock likheten. Idag kan man förstärka upplevelsen med ljud, 360-graders panoramavy, fri rörlighet och interaktivitet som optimerar illusionen av att vara i en annan värld. Tekniken finns i olika nivåer och idag kan man enkelt förflytta sig i tid och rum med hjälp av ett VR-headset, en hyfsad dator eller till och med en mobiltelefon.

Hur kan du prova virtual reality?

Idag är det enkelt och relativt billigt att prova på virtual reality och upplevelsen är nu tillgänglig för de flesta. Moderna smartphones har tillräckligt bra upplösning för att kunna utgöra en plattform för virtual reality. Från bara några hundralappar kan du skaffa en VR-box till mobilen för att sedan kasta dig ut i den virtuella verkligheten och se 3D-film och spela 3D-spel. Bäst blir virtual reality-upplevelsen med ett riktigt VR-headset. De finns i lite olika prisklasser, från någon tusenlapp upp till flera tusen. De kräver dessutom en relativt kraftfull dator som stödjer virtual reality och därmed går prislappen upp ytterligare något.

Olika headset för virtual reality

Det finns, som sagt, billiga alternativ som till exempel VR-Box 2.0 eller Google Cardboard, för den som bara vill pröva på virtual reality. Alla dessa bygger på att du använder en smartphone som sätts in i headsetet. Snäppet upp i kvalitet från smartphone-lösningen är PlayStation VR som är väsentligt dyrare men samtidigt mycket billigare än till exempel HTC Vive och Oculus Rift. De två sistnämnda är kanske de mest omtalade headseten i dagsläget och bedöms av många som de med bäst kvalitet. Men smakar det så kostar det – mellan 5 000 och 6 000 kronor kan du få ge för ett sådant headset.

Virtual reality – mer än bara underhållning

Vad används virtual reality till? Ett stort användningsområde är naturligtvis underhållning och kanske främst olika typer av spel. Många speltillverkare gör nu spel som är anpassade till virtual reality. Det finns allt från storslagna och episka rymdäventyr som Lone Echo till snabba, actionspäckade skjutspel som Robo Recall. Tekniken kan också användas för att resa virtuellt och uppleva världen. Google Maps finns i virtual reality-version och med hjälp av den kan du resa till praktiskt taget vilken plats som helst i världen – utan att lämna ditt hem. Film är ytterligare ett stort användningsområde för virtual reality och skräckfilm blir väsentligt läskigare än på skärm.

Utöver fascinerande filmer, resor till fjärran platser och spännande datorspel kan virtual reality användas i mer produktiva syften. Ett tillämpningsområde är till exempel utbildning. Piloter, läkare och soldater har alla nytta av att simulera kritiska eller farliga situationer innan de ställs inför dem på riktigt. I äldrevården har de gjort ett försök att skapa virtual reality-miljöer av till exempel kanotpaddling eller strandpromenader. De boende som har fysiskt svårt att ta sig ut i naturen kan då via den virtuella verkligheten ändå uppleva något annat än äldreboendets fyra väggar. Listan över användningsområden kan göras, om inte oändlig, så åtminstone väldigt lång.

Sammanfattning: Virtual reality – en nygammal idé med framtiden för sig

Trots att virtual reality andas modernitet och framtid är det en idé och ett koncept som kan spåras tillbaka till början av 1800-talet. Men det är de senaste åren som tekniken verkligen har kommit ikapp och öppnat för en kommersiell marknad. Idag är tekniken allmänt tillgänglig och de flesta har råd att prova på upplevelsen. För många handlar det om underhållning i form av datorspel och film men tekniken har andra användningsområden också. Träning inför kritiska och farliga situationer är ett exempel. Att öka livskvaliteten för äldre ett annat. Hur som helst går det konstatera att användningsområdena är många och att virtual reality är här för att stanna.